maandag 3 maart 2014

Visuele cultuur (blog 4)

Adobe Photoshop

Photoshop is een grafische programma ontwikkeld door Adobe voor het bewerken van foto's en andere digitaal beeldmateriaal via de computer.  Met behulp van Photoshop kan je allerlei effecten toepassen op je foto en andere digitaal beeldmateriaal, het is daarom ook niet raar dat dit gebruikt wordt in de reclame wereld.
Dankzij Photoshop kan je het beeld zo erg bewerken en manipuleren, dat dit voor de meeste mensen niet opvallen dat de foto is bewerkt.



Je kan ook met behulp van Photoshop het beeld zo bewerken dat de effect erg uniek wordt voor de mensen, zoals hieronder te zien is.

WWF lungs
(bron: WWF france, TBWA/ Paris)



Dit is een reclame over het WWF, de boodschap die het WWF wou overbrengen is voor mijn ogen erg goed gelukt. Hierin kan je goed zien wat voor mogelijkheden er zijn ontstaan voor de reclame wereld dankzij Photoshop.













Advertentie: Rowenta Collecto Vacuum Cleaner, 2009


Dit is een reclame over Rowenta stofzuiger, hier kan je zien dat je met Photoshop een boodschap grappig kan overbrengen en je kan je boodschap ook extreem overdrijven.












Ondanks dat er fantastische foto's zijn gemaakt met Photoshop, heb je natuurlijk ook foto's waarbij de bewerkingen slecht zijn toegepast.
Een bekende voorbeeld is waarschijnlijk die van Patriarch Kirill I, waarbij ze geprobeert hebben om een dure horloge van Patriarch weg te photoshoppen.
Patriarch Kirill I, weerspiegeling van horloge
(bron: the new york times, 2012)
Er is veel commotie ontstaan dankzij deze foto, de kerk was destijds redelijk rijk geworden dankzij de overheid. De foto liet het bewijs zien dat de kerk erg rijk geworden was en hierdoor ontstond er veel commotie.



Er zijn natuurlijk ook kleine fouten in de reclame wereld zoals hieronder te zien is.
Tablet scherm, vrouw in het roze weg gelaten
(Bron: Samsung Galaxy Tab)

Weerspiegeling te zien van 4GB 
Photoshop of een andere gelijke progamma heeft de manier van boodschap overbrengen flink verandert. Dankzij de grafische progamma kunnen wij een boodschap overbrengen op een heel ander niveau, als het bewerken maar goed gebeurt.
Met Photoshop is de mogelijkheid om mensen te overtuigen veel makkelijker geworden, denk maar aan de modellen van cream producten.


Conclusie

Beeldbewerking met de software Photoshop heeft uiteindelijk de manier van boodschap overbrengen versterkt, vergroot en makkelijker gemaakt voor de mensen. De gebruiker van de software heeft enorm veel mogelijkheden om zijn / haar beeld aan te passen op zijn gewenste smaak, alleen moet dit wel goed gebeuren.



Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop
http://lighthouse8.com/rowenta-hunter-ad/
http://rt.com/news/patriarch-watch-photo-scandal-326/
http://www.samsungfun.pl/2010/11/nowy-blog-telefony-samsung/
http://www.psdisasters.com/
http://adsoftheworld.com/media/print/wwf_lungs




Geen opmerkingen:

Een reactie posten